top of page
Writer's pictureCikados

Emalio meno parodose – improvizacija ir virtuozinė technika

Vasario 2 d. 17 val. Panevėžio miesto dailės galerijos Keramikos paviljone atidaromos dvi parodos: IX tarptautinės emalio bienalės „Vilnius 2022“ paroda ir juvelyrės Marytės Dominaitės paroda „Pažintis. Emalio menas“.

„Emalio technika – senesnė už krikščionybę. Išlikusi amžiams bėgant, palikusi pėdsaką istorijoje, žavėjusi pasaulio galinguosius, ji neišnyksta ir šiuolaikiniame pasaulyje.

Tačiau emalio kūrinius pamatyti galime nedažnai: šiai technikai reikia didžiulio susikaupimo (bet jis turi derėti su gebėjimu improvizuoti) ir techninio išmanymo“, – rašo menotyrininkė dr. Jurgita Ludavičienė.


Tarptautinė emalio meno bienalė „Vilnius 2022“ pernai surengta jau devintąjį kartą. Joje dalyvavo 29 autoriai iš 8 šalių – Lietuvos, Latvijos, Estijos, Sakartvelo, Ukrainos, Vokietijos, Izraelio, Venesuelos. Bienalės tema – „Impresija“ – kvietė emalio technika kuriančius menininkus prisiminti stipriausią gyvenime patirtą įspūdį, grįžti į praeitį ir perkelti savo impresiją į meno kūrinius.


Pasak dr. J. Ludavičienės, parodoje eksponuojami „kūriniai akivaizdžiai demonstruoja, jog šiai technikai išties nėra ribų. Tiek nepaprasto susikaupimo, kruopštumo ir amato virtuoziškumo reikalaujantis pertvarinis emalis, tiek pramoninis emalis, juvelyriniai dirbiniai ir erdviniai skulptūriški objektai, sukurti įvairių šalių autorių, aiškiai rodo, kad nepaisant šios technikos sudėtingumo, ir lietuvių, ir kitų šalių autoriai drąsiai leidžiasi į emalio avantiūrą. Šioje parodoje emalis dalyvauja pačiais įvairiausiais pavidalais – skulptūrišku ir grafišku, masyviu ir trapiu, akvarelišku ir dekoratyviu, drastišku ir ironišku. Impresija – toks trapus ir akimirką trunkantis momentas – emalyje išlieka amžiams“.

Edvinas Busarovas. Objektas „Giuseppe“, 2022. Liejimas, kalinėjimas, emalis, metalas.
Edvinas Busarovas. Objektas „Giuseppe“, 2022. Liejimas, kalinėjimas, emalis, metalas.

Tuo pačiu metu bus galima pamatyti ir juvelyrės Marytės Dominaitės, kuri yra ir bienalės kuratorė, kūrinius.


„Marytei Dominaitei svarbūs tie meninės raiškos niuansai, kurių dėka atsiskleidžia emalio kaip dirbinio, kuriamo metalą dengiant karštyje sustiklėjančia mase, prigimtis. Pasak menininkės, turime matyti, kad tai – metalas, o ne keramika. Aliuminio paviršių ji išraižo išgaudama šviesokaitos efektą, varį arba nušveičia, kad švytėtų, arba oksiduoja ir paverčia matiniu. Technologiniai ieškojimai tikslingai panaudojami meniniuose sumanymuose. Marytės Dominaitės kūrinių pasaulėvaizdis kupinas sąmojo, bet drauge emocionalus ir vieningas, bylojantis apie išmintį bei drąsą gyventi. Menininkės sukurtos plaketės, juvelyriniai objektai pasižymi aukštu profesiniu meistriškumu ir estetine kokybe“, – rašo dailės kritikė Pillė Veljataga.


Šeštoji personalinė autorės paroda yra lauktas įvykis. Ilgiau nei keturis dešimtmečius meno scenoje besireiškianti dailininkė, juvelyrikos meno mokiusis aukštu šios specialybės lygiu garsėjusioje Estijos dailės akademijoje, labiausiai žinoma kaip emalio meno kūrėja. Dalyvavo daugelyje grupinių parodų (Prancūzijoje, Ispanijoje, Italijoje, Vengrijoje, Švedijoje, Danijoje, Latvijoje, Lenkijoje, Gruzijoje, Lietuvoje), tapo emalio meno Lietuvoje puoselėtoja. Ji – parodų kuratorė, tarptautinių emalio bienalių Vilniuje iniciatorė, socialinių edukacinių projektų įgyvendintoja, pelniusi apdovanojimų už kūrybą ir veiklą meniniame gyvenime.


Emalio meno parodos Panevėžyje veiks iki kovo 25 dienos.


Panevėžio miesto dailės galerijos informacija.


Commentaires


bottom of page