Kęstutis Grigaliūnas Tarptautiniame fotografijos simpoziume Nida' 19

Updated: Sep 23, 2019

Tekstas: Judita Paužuolytė

Iliustracija: Jolanta Vareikaitė

Dar vienas šių metų Tarptautinio fotografijos simpoziumo Nida‘19 dalyvis – dailininkas Kęstutis Grigaliūnas. Festivalio metu jis pristatys ilgalaikį, 2008 metais pradėtą meninį tyrimą „Mirties dienoraščiai“. Nerdamas į vaizdų archyvus, menininkas atvėrė naujus praeities istorijų klodus: „Man fotografija yra informacijos nešėja. Net ir paprasta paso nuotrauka pasako labai daug“.


Kokia tema ir kodėl pasirinkote kalbėti šiame Tarptautiniame Nidos fotografijos simpoziume?

______

Esu pakviestas pristatyti savo paskutinių metų kūrybą. 2008 metais pradėjau ilgalaikį meninį tyrimą „Mirties dienoraščiai“ – Lietuvos ypatingajame archyve iš baudžiamųjų bylų rinkau represuotų asmenų fotografijas. Jis apima Lietuvos istoriją nuo 1940 iki 1954 metų, jį sudaro trys ilgalaikiai tęstiniai projektai: 1) „Pokaris, 1944–1954“; 2) „Vaizdų archyvas / 1940–1954“; ir 3) „Išvietintieji, 1941–1954“.


Pirmas projektas yra sovietų represuotų žmonių veidų ir trumpų jų biografijų archyvas. Antrasis yra 1940–1954 metais areštuotų šeimyninių fotografijų ir įvairių straipsnių apie fotografiją rinkinys. Ačiū šio projekto bendradarbiams: N. Arlauskaitei, N. Černiauskui, L. Dobriakovui, V. Kinčinaičiui, M. Krikštopaitytei, R. Mikučionytei, A. Narušytei, M. Nastaravičiui, A. Petrauskienei, V. Poškui, A. E. Puišytei, Š. Sederavičiūtei, R. Trimakui, E. Ulčickaitei, T. Vaisetai. Na, o trečias projektas – tai išvežtų darbams į nacistinę Vokietiją ar bėgusių nuo antrosios sovietinės okupacijos ir nespėjusių pasiekti Vakarų asmenų veidų archyvas. Šie žmonės perėjo filtracinius lagerius, Lietuvos ypatingajame archyve saugoma apie 60 tūkst. jų bylų.


Ką Jums asmeniškai (ne kaip profesionalui, bet tiesiog žmogui) reiškia fotografija?

______

Man fotografija yra informacijos nešėja. Net ir paprasta paso nuotrauka pasako labai daug: laikotarpį, fotografavimo ir aprangos madas, šukuoseną, veido tipažą ir pan.


Kiek fotografijose Jums svarbi emocija?

______

Gana keblus klausimas, nes kiekviena nuotrauka daugiau ar mažiau pilna emocijos. Bet ne tik emocija fotografiją padaro patrauklią ar gerą.

Jei reikėtų pasirinkti tik vieną nuotrauką, kurią galima būtų išsaugoti ir turėti, kokia ji būtų?

______

Jei būtų tokia situacija, greičiausiai man nepavyktų apsispręsti ir likčiau be nuotraukos. Yra vaizdų perteklius, tad tikrai sunku kurią nors išskirti.


Kokie elementai (įgūdžiai, talentai ir kt.) sukuria profesionalų fotografą? Ar to išmokstama?

______

Vieniems Dievo duota, kiti tiesiog išmoksta. Bet svarbiausia būti labai užsispyrusiam, turėti ambicijų ir nuolatos ieškoti savo temų, savų matymo kampų ir problemų sprendimo būdų.

40 views