Ieškoti
  • Cikados

Mingailė Mikelėnaitė | „Akmuo + Ugnis + Pelenai“ | LDS galerija „Arka“

Nuo senovės meno istorijoje gamtos motyvai yra neišssemiami inspiracijų šaltiniai menininkams. Ne išimtis ir šiuolaikinio meno kūrėjai, darbuose besirenkantys natūralios aplinkos motyvus, darinius ar reiškinius, kuriais aktualizuoja opias gamtos problemas nūdienos kontekste. Šiai kategorijai priskirtina ir lietuvių jaunosios kartos keramikė Mingailė Mikelėnaitė, LDS galerijoje „Arka“ pristatanti keraminių skulptūrų, degtų malkinėje Anagamos krosnyje, kolekciją.

Jau parodos pavadinimas – „Akmuo + Ugnis + Pelenai“ – atskleidžia, kad eksponuojami menininkės kūriniai referuoja į gamtines formas. Įvairiuose kraštuose keliavusi Mingailė su atida stebėjo skirtingoms geografinėms zonoms būdingus gamtos darinius ir reiškinius. Kalnai, virš žolės kylantis rūkas nuo po žeme kunkuliuojančios lavos, suskeldėjusių akmenų faktūros, samanos ir medžių šaknys tapo menininkės inspiracijos šaltiniu. Pastarųjų reiškinių redukuoti motyvai atsispindi Mingailės kuriamose keramikos skulptūrose. Tokia raiškos forma autorė sudaro sąlygas pabusti žiūrovo intuicijai, kuri perša nuojautą, kad regimuose kūriniuose matomos atpažįstamos formos, tačiau fragmentuotos iš didesnio gamtos peizažo ir abstrahuotos lieka iki galo neapibrėžtos, todėl atveria erdvę individualiai interpretacijai.

Tuo pat metu natūralios aplinkos motyvai, įsisąmoninti autorės atmintyje, darbuose atgyja transformaciją patyrusiomis struktūromis. Šiuo būdu Mingailė interpretuoja žmogaus poveikį gamtai, kuris prasideda nuo to, kaip ji suprantama dar mintyse – vertinama, gerbiama ar priešingai. Tokia priešprieša Mingailės darbuose gamtos motyvai atrodo dvejopai. Viena vertus, jie sulaikyti savo besiformuojančioje būsenoje. Antra vertus, nuotaiką netrukus keičia nuojauta, kad galbūt tai visgi destrukciją išgyvenančių reiškinių fiksavimas.

Glaudų ryšį su gamta jaučiančiai autorei svarbu kūriniuose ne tik temiškai atspindėti natūralios aplinkos motyvus, bet su jais susieti ir technologinius niuansus kaip natūraliai sukurtomis pelenų faktūromis, išgautomis Anagamos degimo metu. Tokiu būdu autorė sako siekianti sudominti lankytojus retai praktikuojama technologija. „Patirtis ir sukauptos žinios mane pastūmėjo toliau domėtis aukštakrosnių technologijomis ir jas populiarinti Lietuvoje, kurioje yra vos kelios medžiu kūrenamos aukšto degimo krosnys“, pasakoja autorė.


Praėjusiais metais „Arkoje“ vykusios Vilniaus keramikos meno bienalės laureatė, tarptautinės keramikos akademijos (IAC) narė, dailininkė – keramikė Rūta Šipalytė Mikelėnaitę apibūdina kaip vieną aktyviausių jaunosios kartos keramikų, atkreipdama dėmesį, kad Mingailės kūryba „byloja apie laiko tėkmę ir fizinių daiktų eroziją žemėje, žmogaus veiklos bei kultūrinių procesų įtaką gamtai“.

Mingailė Mikellėnaitė. Asmeninio archyvo nuotrauka
Mingailė Mikellėnaitė. Asmeninio archyvo nuotrauka

Mingailė Mikelėnaitė (g. 1991) – lietuvių jaunosios kartos keramikė. Vilniaus dailės akademijoje menininkė įgijo keramikos specialybės bakalauro ir magistro laipsnius, dalyvaudama Erasmus mainų programoje savo žinias gilino Turkijoje ir Rumunijoje. Autorė yra surengusi 5 personalines parodas Lietuvoje bei dalyvavusi daugiau nei keturiose dešimtyse grupinių projektų Lietuvoje, Latvijoje, Danijoje, Rusijoje ir Turkijoje. Nuo 2020 m. Mikelėnaitė yra Lietuvos dailininkų sąjungos narė.

Paroda veikia iki balandžio 24 d.

www.arkagalerija.lt