top of page
  • Writer's pictureCikados

Saulė Matulevičiūtė | Mados atvaizdas. Aukštosios mados estampas vizualiajame mene. I dalis

Mados estampo idėja užgimė 2021 m. studijuojant Briuselyje (Arba-Esa Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles), kuomet susipažinusi su XVIII-XIX a. mados iliustracijos terminu ir nagrinėdama vizualiuosius šio termino pavyzdžius supratau, kad pirmieji madų žurnalai, keliavę po pagrindines Europos madų sostines, buvo iliustruojami būtent grafikos meno technikomis (labiausiai tokiame iliustracijos žanre paplitusi – giliaspaudė).



Studijų metu Milane (NABA Nuova Accademia di Belle Arti ), nacionalinėse ir nišinėse bibliotekose ieškojau pirmųjų mados žurnalų leidimų, kurių iliustratyvioji pusė padėtų suvokti grafikos meno tendencijas tuo metu, kai formavosi mada, dabar diktuojanti ,,haute couture“ kanonus bei kryptis. 2023 m. liepos 10 d. Italijos mados sostinės Milano pakraštyje, Vanzago komunoje, nepraeinamų laukų paribyje, anksčiau buvusiame fabrike, antrajame aukšte iš gausos dulkėmis nuklotų „La Mode Illustrée“ periodikos rinkinių ištraukiau labiausią ieškotą - 1875 metų leidybos. Šioje beveik 700 puslapių apimties knygoje spurdančia širdimi ieškojau vaizdo, kurį pirmą kartą regėjau prieš dvejus metus Briuselyje. Radau. Adele-Anaïs Colin Toudouze (1822–1899) kurtą mados plokštelę, nuo kurios prasidėjo tarpkultūrinės, meninės, tam tikra prasme ir mokslinės paieškos norint atgaivinti Viktorijos epochos madų žurnalų tradicijas bei įprasminti kultūrinius patyrimus tyrinėjant klasikinius Vakarų Europos menus.



Taigi, tolydžiu kuriamuose estampuose ( iškiliojoje spaudoje ) pradingo žmogiškasis pavidalas, o fone radosi persipynę vizualiojo meno palikimai. Šie du vyraujantys elementai (mados beasmenė figūra ir aplinka, apsijungusi iš atrinktų meno kontekstų) sudaro vaizdinius, kurie neša žinią apie vietos, objekto, kitaip tariant, daiktiškojo pavidalo būvį be žmogaus, tačiau paties žmogaus praėjusiu buvimu išliekantį jausminį poveikį. Ekspozicijoje išvysite naują, dar nepristatytą linoraižinio kategoriją - mados estampą, taip pat XIX a. prancūziškojo žurnalo „La Mode Illustrée“ archyvinę iliustraciją, sužinosite apie ,,haute couture“ senąsias vaizdavimo tradicijas Italijos bei Prancūzijos mados rinkoje ir kaip šie kultūriniai atradimai archyvuose, muziejų, privačių galerijų erdvėse įkvėpė sukurti naują grafikos meno rūšies konceptą.



Saulė Matulevičiūtė (g. 1999) grafikos meno kūrėja, kurios meninėse praktikose aktualizuojamas patirtų gyvenimo naratyvų, sutiktų žmonių, pažintų autorių, patraukusios akį architektūros, emociškai paveikių kūrinių vizualus interpretavimas linoraižinyje. Šiuo metu studijuoja Vilniaus dailės akademijoje, grafikos magistro studijose.

<><><><><>


Paroda - Mados atvaizdas. Aukštosios mados estampas vizualiajame mene. I dalis - veiks 2023. spalio 10 - 28 d. galerijoje Akademija, Pilies g. 44 pirmajame aukšte.


Spalio 13 d. parodą galėsite aplankyti nuo 12.00 iki 22.00 val., 18.00-22.00 val. autorė ves pažintinius turus po ekspoziciją.

Parodoje pristatomos iliustracijos, technologiškai ir idėjiškai tikslingiau įvardijamos kaip mados estampai. Kūriniai įkvėpti gyvai patirtų istorinių šaltinių: Šiaurės Italijos kraštų meno muziejuose, galerijose, devynioliktojo amžiaus žurnalų mikrofilmų formatu Biblioteca Nazionale Braidense Milane, Milano mados bibliotekoje (Milano Fashion Library) rastais prancūziškojo „La Mode Illustrée“ žurnalo numeriais bei asmeninėmis fotografijomis kultūrinių kelionių metu.

bottom of page