Ieškoti
  • Cikados

Tarptautinis teatrų festivalis COM•MEDIA pasibeldė į žiūrovų namus

Tarptautinis teatrų festivalis COM•MEDIA įvyko! Taip, jis buvo kitoks, kaip ir kitoks visas mūsų gyvenimas. Realybės padiktuotos sąlygos vertė skubiai priimti sprendimus, tad COM•MEDIA persikėlė į virtualią erdvę, o VI respublikinis dramaturgų bei pirmą kartą surengtas teatrinio plakato konkursai išrinko nugalėtojus.

Teatrinio plakato nugalėtojas (komisija). „Utopija“, autorius Pijus Burakas 2020
Teatrinio plakato nugalėtojas (komisija). „Utopija“, autorius Pijus Burakas 2020

Tarptautinio teatrų festivalio COM•MEDIA uždanga nusileido. Tiesa, virtualiai, parodžius paskutinįjį spektaklį. Pandemijai užvaldžius pasaulį, visi norai, planai ir svajonės buvo koreguojami pagal jos užgaidas. Pirmą kartą festivalis vyko virtualioje erdvėje, tad ir žiūrovams, ir teatro žmonėms teko priimti naujus iššūkius. Pasitelkus technologijas, spektakliai buvo rodomi nuotoliniu būdu, po jų vyko virtualios diskusijos.

„Tai yra naujiena, o kiekviena naujiena reikalauja laiko priprasti ir įprasti, tačiau spektaklių peržiūrų statistika rodo, kad mums pavyko! Sulaukėme linkėjimų iš Kipro, Didžiosios Britanijos, Ukrainos“, - pasakoja festivalio vadovė ir Alytaus miesto teatro direktorė Inesa Pilvelytė, dėkodama visiems festivalio rėmėjams ir lanksčiai į susidariusią situaciją žvelgusiai Lietuvos kultūros tarybai.

„Mums teko įveikti iššūkius, žiūrovams - priimti teatrą namuose, o man – neprarasti ryšio su internetu“, - sako direktorės pavaduotojas Tomas Kunčinas, atsakingas už techninius sprendimus.

Festivalis, net ir sudėtingomis sąlygomis išlaikė tarptautiškumą. Per dvi savaites buvo parodyta 10 spektaklių. Tarp lietuviškos teatrų programos - neseniai Alytaus miesto teatre puikų spektaklį „Marytė“ sukūrusio režisieriaus Stas Zhyrkov spektaklis, kurį festivalio žiūrovams pristatė teatras iš Kijevo „Golden gates“ (Ukraina).

Virtualūs susitikimai buvo labai vertingi tiek teatralams, sulaukusiems grįžtamojo ryšio, tiek žiūrovams. „Džiaugiamės, kad diskusijose dalyvavo teatro kritikė, teatrologė Lina Klusaitė, kuri padėjo „praskleisti“ festivalį, jį tarsi atverti, atidaryti, išlukštenti teatrinius ženklus, metaforas, palengvino spektaklio suvokimą jį priartindama prie žiūrovo“ , - tokiu sprendimu džiaugėsi I. Pilvelytė.

Šių metų festivalis buvo nekonkursinis, tačiau konkursų buvo.


Paskelbti respublikinio dramaturgų konkurso nugalėtojai

Nors ir be labai laukiamo subtilaus baigiamojo geriausių pjesių skaitymų vakaro, VI respublikinis dramaturgų konkursas buvo įdomus ir sklandus. Įvairią kūrybinę patirtį turintys autoriai iš įvairių Lietuvos miestų pateikė beveik dvi dešimtis komedijinio žanro kūrinių. Juos vertino profesionalų komisija: teatrologė, teatro kritikė Ingrida Ragelskienė, režisieriai Albertas Vidžiūnas, Arvydas Kinderis, Alma Purvinytė, prozininkas, dramaturgas, libretistas, eseistas Herkus Kunčius. Komisijai teko perskaityti šimtus puslapių...

„Į šių metų Alytaus miesto teatro organizuojamą dramaturgijos konkursą autoriai atsiuntė 18 pjesių. Tad komisija turėjo iš ko rinktis. Kaip įprasta šiame konkurse, netrūko temų bei žanrų įvairovės. Vienos pjesės buvo ilgesnės, kitos vos kelių puslapių, trečios „ištrauktos iš stalčiaus" ar rašytos per pilnatį. Keista, kad nebuvo atsiųsta nė viena pjesė, skirta emigracijos temai, antraip nei anksčiau, kai tokių būdavo sočiai“, - mintimis dalijasi komisijos pirmininkas Herkus Kunčius.


Komisijos sprendimu pirmoji vieta skirta Kristinai Kulinič už pjesę „Tikslai ir uždaviniai“, antroji vieta atiteko pjesės „Poeto mirtis“ autoriui Orestui Razumui, trečia vieta skirta Augustei Jasiulytei už pjesę „Mėžinys“. Nuglėtojamas bus įteikti piniginiai prizai.

„Komisijai atrinkus penkias favorites, sveikinu laureatus ir apgailestauju, kad šiais metais - dėl visiems žinomų priežasčių - Alytaus teatre neįvyko tradiciniai pjesių fragmentų skaitymai“, - mintimis dalijasi komisijos pirmininkas Herkus Kunčius.

Į geriausiųjų penketuką pateko ir Andriaus Šiušos pjesė „Dvaila išpažintis“ bei Mindaugo Valiuko pjesė „Angelas detektyvas“. Šiems autoriams bus įteikti rėmėjų bei Alytaus teatro prizai.


Teatrologė, dramaturgė Ingrida Ragelskienė, ne vienerius metus dirbanti šioje komisijoje sako, kad šis konkursas svarbus „dėl galimybės būti įtrauktiems į gyvą, aktualų šiuolaikinio teatro reiškinį, dėl naujų patirčių, išgyvenant sukrečiantį panardinimą į realybės autentiką ir šiuolaikinio gyvenimo prieštaringumą“.


Komisijos ir publikos prizai – vienam autoriui

Pirmą kartą šiemet festivalio COM•MEDIA programa pasipildė nauju – teatrinio plakato – konkursu. Lietuvos teatrai bei pavieniai autoriai pateikė 16 plakatų. Specialioje komisijoje dirbo dailininkai Neringa Keršulytė, Gintarė Markevičienė, Arūnas Vaitkus, dizainerė Vaidilutė Gailienė ir režisierius Arvydas Lebeliūnas.

Nors komisijos nariai neturėjo galimybės susitikti, tačiau kiekvienas, vertindamas darbus virtualiai, pateikė savo sprendimą. Tarp trijų daugiausiai balsų surinkusių plakatų Pauliaus Montvydo plakatas spektakliui „Mari Kardona“ (rež. Agnius Jankevičius, Kauno miesto kamerinis teatras), Artūro Šimonio plakatas spektakliui „Laisvės arena“ (rež. Albertas Vidžiūnas, Alytaus miesto teatras) ir Pijaus Burako plakatas spektakliui „Utopija“ (rež. Filippas Losas, Lietuvos rusų dramos teatras). Pastarajam pirmą vietą skyrė trys iš penkių komisijos narių, tad šio plakato autoriui skirtas konkurso apdovanojimas - piniginis prizas.

Dizainerė Vaidilutė Gailienė savo pasirinkimą apibūdino taip: „Naudojamos minimalios grafinės priemonės, tačiau turi visus plakato elementus; nors vizualiai „ramus“, bet detalėmis tarsi verčia rinktis – eiti toliau ar čia ir sustoti, bijoti ar pasitikėti, svarbiau viltis ar abejonės, tiesiogiai nenurodant veikėjų, laiko ir erdvės, paliekama tik intriguojanti paslaptis“.

„Tarp drąsesnių vizualiai, išsiskyrė kompoziciniu visapusišku subtilumu, gerai mintį transliuojančia kompozicinių priemonių santykio visuma: pavadinimo, šrifto charakterio, vaizdo, kolorito, detalių puikia derme. Kodėl pirma vieta? Visumos begalinis subtilumas. Gal nėra 100 procentų originalus, bet itin profesionalus“, – apie šį palaktą kalbėjo dailininkė Gintarė Markevičienė.

Jai pritarė ir dailininkas Arūnas Vaitkus, teigdamas, kad plakatui ,,Utopija" pirmą vietą skyrė „už puikų grafinio vaizdo ir teksto suderinamumą, įtaigią, aktualią nūdienai temos vizualizaciją, vientisą koloristiką“.

Išrinktas ir publikai labiausiai patikęs teatrinis plakatas – daugiausiai „patiktukų“ surinko Valstybinio Vilniaus mažojo teatro spektaklio „Aš nieko neatsimenu“ (rež. Kirilas Glušajevas ) afiša, sukurta taip pat Pijaus Burako. Joje - scenos metro Gedimino Girdvainio, palikusio vasarą šį pasaulį, atvaizdas, kuris, deja, jau niekada nepakvies žiūrovų į teatro salę.

Teatrinio plakato publikos prizas. „Aš nieko neatsimenu“, aut. Pijus Burakas_2018Teatrinio plakato publikos prizas. „Aš nieko neatsimenu“, autorius Pijus Burakas 2018
Teatrinio plakato publikos prizas. „Aš nieko neatsimenu“, autorius Pijus Burakas 2018

Tad, Pauliui Burakui šis pirmasis Alytaus miesto teatro surengtas teatrinio plakato konkursas buvo sėkmingas – jo sukurti plakatai įvertinti ir komisijos, ir publikos.


Festivalis skaičiais

Tarptautinio teatrų festivalio COM•MEDIA spektaklius žiūrėjo per 2000 teatro mylėtojų. Festivalio programos įrašai pasiekė daugiau kaip 10 000 žiūrovų.

Respublikiniame dramaturgų konkurse dalyvavo 18 autorių: 8 moterys ir tiek pat autorių vyrų. Komisija perskaitė daugiau kaip 800 puslapių.

Teatrinį plakatą rinko speciali komisija, o beveik 4000 socialinio tinklo Facebook lankytojų juos pamatė, per 200 išsakė savo nuomonę, rinkdami labiausiai patikusį teatrinį plakatą.


O dabar....

„Net ir tokiomis sudėtingomis sąlygomis teatras kurs, bet ne viską rodys,“ – sako teatro vadovė.

Jau ir dabar puikią nuotolinę programą „suARTėjimai“ kuriantys teatro aktoriai nuolat susitinka su žiūrovais virtualioje erdvėje: tęsiami „Vilnoniai pokalbiai“ su senjorais, jaunieji moksleiviai susitinka su „KnygANTinu“, o jaunimas aktualiomis temomis diskutuoja programoje „ARTyn“.

„Mes nuolat auginame savo žiūrovą. Mums labai svarbu neprarasti ryšio su auditorija ir labai svarbu ugdyti poreikį teatru, norime, kad ir žiūrovui tai būtų svarbu, ir kad jis pasiilgtų mūsų, lauktų, kada vėl galėsime susitikti teatre“, - viltingai į ateitį žiūri Alytaus miesto teatro vadovė Inesa Pilvelytė.